Mindful koken met de Kwekerij

staycation-de-kwekerij
De staycation-wishlist
July 10, 2018
Kweek-verdieping-in-je-leven
Nieuw bij de Kwekerij: de Verdieping!
August 30, 2018
indful koken met de kwekerij - afbeelding maarten-van-den-heuvel

Mindful koken met de Kwekerij!

 

Door Roos Frens

 

Eten. Iets waar de meeste van ons niet genoeg van kunnen krijgen. Om lekker in je vel te zitten en je ook mentaal goed te voelen is het van belang om de juiste voedingsstoffen in de juiste hoeveelheden binnen te krijgen. Het is immers niet alleen de brandstof voor ons lichaam maar zeker ook voor ons brein. Er zijn tegenwoordig veel verschillende theorieën over wat het beste eetpatroon is. Eten wordt in dit soort gevallen niet alleen gezien als noodzakelijk, maar krijgt soms zelfs de vormen van een geloof. Denk aan koolhydraatarm eten, ayurvedisch koken en wat dacht je van de opkomst van het aantal veganistische restaurants.

 

Maar er blijkt dat er op dit moment een trend gaande is die we ook ‘ontkoking’ noemen. We besteden dagelijks nog maar 20 minuten per dag aan koken, terwijl dit een eeuw geleden nog op 2 uur per dag lag. En dat is natuurlijk logisch te verklaren gezien de opkomst van de kant-en-klaar maaltijden en voorgesneden groenten. Historisch gezien is het een van de meest interessantste en waardevolste dingen die we doen, het heeft het in grote mate onze cultuur bepaald. Buiten het feit om dat je vaak gezonder eet als je zelf kookt, heeft het ook nog eens een groot sociaal voordeel door samen of voor anderen te koken en kan je er al je creativiteit in kwijt.

 

Mindful koken en eten kunnen je helpen om met al je aandacht naar het koken zelf te gaan en het als een ervaring te gaan zien waarin je rust kan vinden. Met aandacht proeven en eten kan je bovendien helpen om nog meer te genieten van wat je eet. Lees hieronder hoe jij mindful met eten om kan gaan:

 

  • Geniet van de voorpret, door zelf boodschappen te doen en een lekker recept uit te zoeken.
  • Maak je aanrecht leeg en overzichtelijk voordat je begint aan het koken en zorg dat je alle benodigdheden bij de hand hebt.
  • Probeer de focus te leggen op je snijtechniek, snijden en met aandacht voor details koken kan erg rustgevend werken.
  • Dek de tafel mooi, kies mooi servies/bestek uit en kijk of je hierin kan werken met mooie kleurcombinaties. Kies contrasterende kleuren zodat jouw bereide eten nog beter tot zijn recht komt.
  • Begin je maaltijd bewust door een moment van stilte in te lassen, kalmeer je lichaam en geest. Zo stel je jezelf beter in staat om de maaltijd met volle aandacht te beleven en verteren.
  • Leg na elke hap je mes en vork neer en ga goed na wat je eigenlijk proeft. Welke structuren en wat is de nasmaak?
  • Stop met eten wanneer je bijna vol zit. Omdat je rustig hebt gegeten en met volle teugen hebt genoten, ben je sneller verzadigd. Niet alleen qua hoeveelheid, maar ook qua smaak.

 

Geniet ervan!